Is there anywhere tutorial of UVmapping? (suomalaisia vastaamaan toiseen kysymykseen)

I am noobish and I don´t know anything about UVmapping. There was good tutorial somewhere, but I have lost it. It teached how to make a can(Coca cola or pepsi, i don´t remember) And my biggest problem(from finnish people ´cause I can not write english so well):

Elikkä olen huomannut että täällä on paljon suomalaisia joten uskallauiduin kirjoittamaan viestin suomeksi. Eli miten voisin tehdö hienon tekstuurin blender-työlleni ja eniten minua harmittaa kun en tiedä voiko blenderillä tehdä tkstuuria facettain(en tiedä miten suomentaisiin face-sanan) että niinkuin joka facessa olisi vaikka eri tekstuuri/väri.
Kiitän!
thanks!
tack ska du ha! :stuck_out_tongue:

This should help.
Tän pitäs auttaa.

http://biorust.com/index.php?page=tutorial_detail&tutid=85

Spins Pepsi Can tut Maybe you meant this?

thanks a lot guys!

Terve

Olen puuhastellut Blenderin kanssa vasta tovin mutta toivottavasti auttaa alkuun.

1. Jaa ensin ruutu kahteen ikkunaan SPLIT toiminnolla.

2. valitse ‘UV Face Selected’- MODE vasempaan ikkunaan.

3. valitse UV/Image Editor- WINDOW TYPE oikeaan ikkunaan.

4. Valiste vasemmassa ikkunassa haluttu ‘face’ / pinta.

5. klikkaa oikeassa ikkunassa Image > Open ja hae haluttu tekstuuri.

6. toista kohdasta neljä alkean ja liitä halutut tekstuurit myös muille pinnoille.

kiitos, mutta kone valittaa että error, cannot perform in editmode tai jotain… siis kun olin valinnut halutun textuurin. Saako texture olla .jpg-muodossa?

Ruudun pitäisi näyttää tältä :
http://warezhouze.1g.fi/Here/Blender3d/Texturing1.jpg

Elikkä
vasempaan ikkunaan täytyy olla valittuna ‘UV Face Selected’- MODE, keltaisella rinkulla merkitystä valikosta.
Tässä ikkunassa valitaan objektista teksturoitavat pinnat/pinta.

Oikeaan ikkunaan taasen punaisella rinkulalla merkitystä valikosta UV/Image Editor- WINDOW TYPE.
Tässä ikkunassa valitaan tekstuuri ja sovitetaan se valitulle pinnalle/pinnoille tarpeen mukaan.

Muistaakseni ainakin jpg, png, tga ja bmp formaatit kelpaavat.

voe hertsileijaa, nyt minä sain ne näkymään ja pintojen texturet näkyvät object-modessa mutta kun painan renderiä niin kuvassa on tavallinen cube… onko mahdollisuutta saada ne näkymään lopputuloksessa?

Click the TexFace-button in Materials.